www.ilderforum.com Forum Hovedsiden www.ilderforum.com

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Trenger litt hjelp til ilderkjøp.

Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.ilderforum.com Forum Hovedsiden -> Kjøp/Salg Dyr
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
tea

Ble Medlem: 25 Feb 2010

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2010 1:41 am    Tittel: Trenger litt hjelp til ilderkjøp. Svar med Sitat

Jeg bor for øyeblikket på Sandane i Sogn og Fjordane, men er ofte hjemme på Nordmøre i Møre og Romsdal. Jeg har alltid hatt dyr, og nå har jeg en hund. Samboeren har ansvaret for to katter. Vi har hus og myye plass. Jeg har aldri hatt ilder før, men til høsten eller til neste vår lurer jeg på å anskaffe meg en, eller to. Har lest en del om de, men jeg har en hel haug med spørsmål, og vet egentlig ikke helt hvor jeg skal begynne. Rolling Eyes

Hva er absolutt nødvendig av utstyr, og hva er fint å ha utover det?
Hva er "best" å ha, tispe eller hannhund?
Har tispene løpetid på samme måte som en hund?
Går ilder bra sammen med andre dyr?
Hvor er nærmeste oppdretter?
Hva trenger ildere av dyrlege besøk? Vaksiner osv.
Hvor stort utstillings miljø er det?
Hvor store blir de?
Hva trenger de av pelsstell?

Og jeg har sikkert mer spørsmål, men kommer bare ikke på mer nå. Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Stig

Ble Medlem: 30 Jul 2005

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2010 9:10 am    Tittel: Re: Trenger litt hjelp til ilderkjøp. Svar med Sitat

tea skrev:
Jeg bor for øyeblikket på Sandane i Sogn og Fjordane, men er ofte hjemme på Nordmøre i Møre og Romsdal. Jeg har alltid hatt dyr, og nå har jeg en hund. Samboeren har ansvaret for to katter. Vi har hus og myye plass. Jeg har aldri hatt ilder før, men til høsten eller til neste vår lurer jeg på å anskaffe meg en, eller to. Har lest en del om de, men jeg har en hel haug med spørsmål, og vet egentlig ikke helt hvor jeg skal begynne. Rolling Eyes

Hva er absolutt nødvendig av utstyr, og hva er fint å ha utover det?
Hva er "best" å ha, tispe eller hannhund?
Har tispene løpetid på samme måte som en hund?
Hvor er nærmeste oppdretter?
Hva trenger ildere av dyrlege besøk? Vaksiner osv.
Hvor stort utstillings miljø er det?
Hvor store blir de?
Hva trenger de av pelsstell?

Og jeg har sikkert mer spørsmål, men kommer bare ikke på mer nå. Wink

hei og velkommen til forumet

du bør ha et bur vannflasker matskåler hengekøyer tepper dokasser og eventuelt leker

når det kommer til kjønn vil jeg nok valgt en hanne siden de er enklere i brunsten og generelt er enklere en tisper

Tispene er fotoperiodiske dvs at de går i brunst i forhold til mengde lys de bil utsatt for .. de går som regel ikke ut av brunst uten hormon sprøyte eller paring og rår de for lenge i brunst kan de dø pga anemi.

Ilder kan gå bra sammen med andre dyr , hadde selv 2 katter og 18 ilder og det gikk helt greit når det kommer til hund ville jeg nok vært litt mere forsiktig .

litt usikker på hvor nærmeste oppdretter er

I norge er det flere utstillinger vikingildern ,vinterildern roseildern og indianer ildern ( har muligens glemt et par) i tilegg er det flere om planlegger utstillinger så det er nok å velge i , som regel er det 200 + dyr

Størelse kommer ann på kjønn , hanne blir større en tispene Vekt på ilder er fra rundt 500 gram til 2+ kg selv har jeg hanner som ligger tett opptil 3 kg

Pels stell er enkelt børst ignnom pelsen når de røyter og ellers vask med lunkent vann .. bruk av såper/shampo fjerner fette i pelsen og bør kun brukes i små mengder skjeldent (1 gang i året om det ikke er spesielle grunner for å bruke såpe)

Håper det ga deg svar på noe av det du lurer på Smile
tea

InnleggSkrevet: Fre Feb 26, 2010 9:29 pm    Tittel: Re: Trenger litt hjelp til ilderkjøp. Svar med Sitat

Ja det ga meg svar på noe av det jeg lurte på! Very Happy

Når du sier at hanner er generelt sett enklere enn tisper, hva mener du da? Jeg hadde egentlig mest sett meg ut ei tispe, men det er jo åpent for diskusjon.
Og hvordan er det med lukt, gir ikke hanner fra seg mer lukt enn tisper pga kjertler? Er det noen måte å få fjernet de kjertlene på?
Er det noen oppdrettere i Bergen og omegn? Det er noen timer ned til Bergen fra der jeg mest oppholder meg, men det er kortere enn Trondheim og Oslo. Wink
Til Toppen
gerinamo

Ble Medlem: 10 Nov 2008

InnleggSkrevet: Fre Feb 26, 2010 10:49 pm    Tittel: Re: Trenger litt hjelp til ilderkjøp. Svar med Sitat

tea skrev:
Ja det ga meg svar på noe av det jeg lurte på! Very Happy

Når du sier at hanner er generelt sett enklere enn tisper, hva mener du da? Jeg hadde egentlig mest sett meg ut ei tispe, men det er jo åpent for diskusjon.
Og hvordan er det med lukt, gir ikke hanner fra seg mer lukt enn tisper pga kjertler? Er det noen måte å få fjernet de kjertlene på?
Er det noen oppdrettere i Bergen og omegn? Det er noen timer ned til Bergen fra der jeg mest oppholder meg, men det er kortere enn Trondheim og Oslo. Wink

hannildere er ikke fullt så intelligente og tar ting mer som de kommer,mens tispene planlegger mye mer og er mer utspekulerte,men de er like kjælne og ja,gutter lukter mer men det er fordi de har baller...
en kastrert hanne lukter like mye som ei tispe.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
tea

InnleggSkrevet: Fre Feb 26, 2010 11:29 pm    Tittel: Re: Trenger litt hjelp til ilderkjøp. Svar med Sitat

Okey, så om man er utålmodig er tisper virkelig ikke å anbefale. Wink
Men hvor ofte kommer tisper ut i brunst, og hvor mye koster det for sterillisering av ei tispe? Er det normalt å gjøre for ilder eiere, siden det kan være farlig om tispa går i brunst for lenge? Trenger hun hormonsprøyte hver gang hun kommer i brunst?
Til Toppen
gerinamo

Ble Medlem: 10 Nov 2008

InnleggSkrevet: Fre Feb 26, 2010 11:38 pm    Tittel: Svar med Sitat

og det er mye mindre å kose med på tisper siden gutta er dobbelt så store med mindre man er et sjarmtroll med navn Silas <3
de kan komme i brunst fra en til fire ganger og har su ikke en v-hob å bruke,så ja... da må de ha hormonsprøyte hver gang...
det koster sånn ca 1800kr å få ei tispe sterilisert,men om du ser nøye på utgiftene vil det gå opp i opp med alle hormonsprøytene...
den verste perioden er første brunst,er som regels da den kommer igjen flere ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
sanne

Ble Medlem: 21 Mar 2008

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 2:46 am    Tittel: Svar med Sitat

Hva er "best" å ha, tispe eller hannilder?
Jeg vil anbefale hannilder jeg også altså, lukter mye når de er ukastrert, men er absolutt mer ukomplisert enn tispene! Litt som med hund egentlig. Tispehunder er jo gjerne mer slu/utspekulert enn hannhunder.

Jeg vil absolutt si at de går bra sammen med hund, MEN du må passe på selvfølgelig. Hvilken rase har du? Selv var gamlehunden min bestevenn med alle ilderne våre! Og ilderne digga han også.
Til Toppen
tea

InnleggSkrevet: Søn Feb 28, 2010 10:33 pm    Tittel: Svar med Sitat

sanne skrev:
Hva er "best" å ha, tispe eller hannilder?
Jeg vil anbefale hannilder jeg også altså, lukter mye når de er ukastrert, men er absolutt mer ukomplisert enn tispene! Litt som med hund egentlig. Tispehunder er jo gjerne mer slu/utspekulert enn hannhunder.

Jeg vil absolutt si at de går bra sammen med hund, MEN du må passe på selvfølgelig. Hvilken rase har du? Selv var gamlehunden min bestevenn med alle ilderne våre! Og ilderne digga han også.

Jeg tror nok jeg må finne meg noen som jeg besøke for å få litt mer inntrykk av hvordan ildere er. En oppdretter kanskje? Jeg har bare hatt noen få øyeblikk, så jeg har egentlig ikke peiling. Om noen fra Molde eller i nærheten leser dette så ikke nøl med å ta kontakt!

Jeg har en australian shepherd. Han er ikke en trent gjeterhund, så han er egentlig bare en familiehund med ekstra mye energi. Wink
Vi har jo katter også, men de overser han bare, med mindre de løper. Da er det pelsballer i flukt over gulvet.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.ilderforum.com Forum Hovedsiden -> Kjøp/Salg Dyr Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet